ودع Internet Download Manager... ورحب بالعصر الجديد مع الوحش المجاني اللي هيكسر الاحتكار ويوفر فلوسك ويحمي بياناتك
ودع Internet Download Manager... ورحب بالعصر الجديد مع الوحش المجاني اللي هيكسر الاحتكار ويوفر فلوسك ويحمي بياناتك 

لسنوات طويلة كان IDM هو الاختيار الأول لأي شخص يحمل ملفات من الإنترنت... لكن مع الوقت بقى فيه سؤال بيتكرر:
ليه أدفع في برنامج، وفيه بديل مجاني، رسمي، مفتوح المصدر، وقوي بنفس المستوى؟!
وده مش مجرد مدير تحميل عادي... ده برنامج احترافي بيجمع مميزات كتير في مكان واحد:
والأهم... البرنامج لا يعدك بسرعات وهمية، لكنه يستغل اتصالك بأفضل شكل ممكن، لأن السرعة النهائية تظل مرتبطة بالسيرفر نفسه.
تنبيه مهم: حمل البرنامج دائمًا من الموقع الرسمي فقط، وتجنب أي مواقع تعيد رفعه، لضمان الحصول على النسخة الأصلية والآمنة.
┈┈┈┈••✦❦✦••┈┈┈┈
وعارف إن فيه ناس أول ما تشوف البوست هتنزل تجري للتعليقات تكتب: IDM أفضل... وعمره ما هيوصل له!!
طيب بنفس المنطق هنفضل نقول: ويندوز أفضل من لينكس، ولينكس أفضل من ويندوز، والماك أفضل منهم كلهم... وندخل في دايرة ملهاش آخر. الفكرة مش مين يكسب، الفكرة إن يبقى عندك بديل حقيقي يقدم نفس اللي محتاجه، ويمكن أكتر، ومن غير ما تدفع دولار واحد.
وهييجي كمان اللي هيسأل: "طب... بيحمل من اليوتيوب؟" 
وأنا غالبا مش هرد... لأن ردي مش هيعجبك.
يا جماعة... إحنا في 2026، وتحميل فيديوهات يوتيوب بقى له أدوات متخصصة أقوى وأفضل بكتير من أي Download Manager. فلو لسه بتقيم أي مدير تحميل بالسؤال ده بس... يبقى محتاج تحدث طريقة تفكيرك قبل ما تحدث برامجك.
المشكلة عمرها ما كانت في البرنامج... المشكلة في العقلية اللي رافضة تعترف إن الاحتكار انتهى، وإن النهارده فيه بدائل قوية تستحق التجربة قبل الحكم عليها.
┈┈┈┈••✦❦✦••┈┈┈┈
والسؤال ليك بقى...
يا تري جربت Free Download Manager قبل كده؟ وهل شايف إنه يقدر يكون البديل الحقيقي لـ IDM؟
